Strategia i wyniki
ANG Spółdzielnia w liczbach
318 członkiń i członków (o 11% więcej niż na koniec 2019 r.)
1022 ekspertek i ekspertów (o 25% więcej niż na koniec 2019 r.)
17 761 udzielonych za pośrednictwem ANG Spółdzielni kredytów na łączną kwotę 4,5 mld zł (o 36,8% więcej niż w roku 2018)
5769 sprzedanych za pośrednictwem ANG Spółdzielni produktów ubezpieczeniowych
29 partnerów ubezpieczeniowych, 15 partnerów kredytowych
Przy udziale ANG Spółdzielni uruchamiane było średnio 70,5 kredytów dziennie
średnia wartość kredytu hipotecznego w 2019 r. to 269 918,77 zł
średnia wartość kredytu gotówkowego w 2019 r. to 58 324,93 zł
93% – wskaźnik zaangażowania naszej społeczności (patrz Spółdzielnia Najlepszym Pracodawcą)
W 2019 r. osiągnęliśmy 106 821 184 zł przychodów (o 37% więcej niż w roku 2018) i 143 177 zł zysku netto.
Aktywny/-a ekspert/ka ANG Spółdzielni uruchomił/-a średnio 20 kredytów hipotecznych i 4 kredyty gotówkowe.
795 – tyle książek mieliśmy w naszej bibliotece na koniec 2019 r. Liczba ta ciągle rośnie.
68 – tylu wolontariuszy zaangażowało się w pracę na rzecz dobra wspólnego w 2019 r.
Strategia Zaangażowania
Rok 2019 był trzecim i ostatnim rokiem realizowania „Strategii Zaangażowania” przyjętej na lata 2017-2019. Strategia kontynuuje przyjęte od początku istnienia Spółdzielni podejście do budowania trwałego i zrównoważonego biznesu. Jej przewodnią ideą jest zaangażowanie wszystkich naszych interesariuszy, które jest potrzebne, abyśmy mogli tworzyć wspólną wartość. Strategia w sposób zintegrowany, łącząc cele biznesowe i pozabiznesowe, wyznacza nasze działania w czterech głównych obszarach: biznes, ludzie, kapitał społeczny, środowisko. Kluczowy jest dla nas równoległy rozwój we wszystkich obszarach – dopiero wtedy możemy mówić o sukcesie. Każdy obszar ma przypisaną wagę (w sumie 400 punktów), mamy zdefiniowanych 29 zadań oraz 33 wskaźniki realizacji celu. W 2019 r. naszą strategię udało nam się zrealizować na poziomie 73%:
cele biznesowe (182 punkty): 80%
W tym obszarze skupiamy się na zrównoważonym rozwoju. Wśród celów biznesowych są m.in. wyniki finansowe, stosowanie reguł ładu spółdzielnianego, etyka, satysfakcja klientów, przejrzyste zasady współpracy z naszymi interesariuszami, łańcuch dostaw.
cele z obszaru budowania kapitału ludzkiego (173 punkty): 73%
W obszarze kapitału ludzkiego nasze zadania skupiają się na rozbudowywaniu naszej społeczności, poprawianiu ich warunków pracy i jakości życia, wspieraniu rozwoju osobistego i edukacji, efektywnej komunikacji oraz zaangażowaniu w sprawy wspólne ANG.
cele z obszaru budowania kapitału społecznego (30 punktów): 62%
Chcemy rozwijać program wolontariatu pracowniczego, angażować się w edukację finansową i odbudowę zaufania do branży finansowej.
cele środowiskowe (15 punktów): 7%
W zakresie naszego wpływu na środowisko skupiamy się na używaniu papieru pochodzącego w całości z recyklingu i wprowadzaniu segregacji odpadów w biurach. Niestety w 2019 r. udało nam się zrealizować postawione cele w bardzo niewielkim stopniu.
Cele Zrównoważonego Rozwoju
Jako część międzynarodowej społeczności wspieramy globalny plan działań na rzecz ludzi, dobrobytu i naszej planety. Poprzez działania i inicjatywy, w które się angażujemy, staramy się odpowiadać na najważniejsze wyzwania, jakie stoją przed światem, a przede wszystkim przed branżą finansową. W szczególności wspieramy realizację następujących celów głównych:
Naszą misją jest dostarczać ludziom usługi finansowe, których potrzebują, które rozumieją, za godziwą cenę i na które ich stać. Odpowiedzialna sprzedaż to w naszej ocenie fundament odpowiedzialnej konsumpcji. Ideę tę nie tylko realizujemy w naszej organizacji, ale także aktywnie ją promujemy, m.in. poprzez serwis OdpowiedzialneFinanse.pl oraz projekt Nienieodpowiedzialni.
Godna praca to fundament działalności ANG. Nasz model biznesowy oparty jest na zasadzie dialogu, współpracy, współwłasności i współodpowiedzialności. Promujemy także odpowiedzialną przedsiębiorczość i przedsiębiorstwa ekonomii społecznej. Zrównoważony rozwój jest nieodłączną częścią naszej strategii biznesowej.
Edukacja jest jedną z kluczowych powinności biznesu. Chcemy kształcić świadomych i odpowiedzialnych obywateli i konsumentów. Wierzymy, że właśnie poprzez edukację możemy zmieniać świat na lepsze. W ramach naszej Fundacji prowadzimy program edukacji finansowej dla dzieci „Będę Kim Zechcę”. Dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem podczas wykładów, warsztatów i konferencji. Promujemy czytelnictwo i biblioteki zakładowe.
oraz celów dodatkowych:
W spółdzielni pracy to my jesteśmy w 100% właścicielami firmy – wspólnie decydujemy o kierunkach jej działania, jesteśmy współodpowiedzialni za jej kształt i uczestniczymy w zyskach. Jesteśmy przekonani, że to jest właściwa droga do zmniejszenia nierówności – większy udział pracy w podziale wytworzonej wartości. Wierzymy również, że odpowiedzialna branża finansowa, o którą walczymy, jest niezbędnym elementem inkluzywnego postępu gospodarczego.
Formuła spółdzielni oznacza m.in. równościowe i emancypacyjne podejście do zarządzania. Opiera się na poszanowaniu różnorodności i równych prawach dla wszystkich jej członków, niezależnie od płci czy innych cech. Jesteśmy sygnatariuszami Karty Różnorodności, dbamy o poszanowanie jej zapisów i nie akceptujemy żadnych przejawów dyskryminacji.
Nie zmienimy świata, działając samodzielnie. Musimy połączyć siły. Musimy wymieniać się wiedzą, doświadczeniami i zasobami, bo tylko w ten sposób możemy dokonać realnej zmiany w otaczającym nas świecie. ANG angażuje się w wiele inicjatyw branżowych, krajowych i międzysektorowych, a do własnych projektów zawsze zapraszamy partnerów.
Wyniki finansowe
WSKAŹNIK | 2018 | 2019 |
---|---|---|
PRZYCHODY OGÓŁEM [zł] | 78 025 176,57 | 106 821 184,42 |
WYNIK FINANSOWY [zł] | 370 589,27 | 143 176,87 |
SUMA BILANSOWA [zł] | 10 733 651,15 | 13 420 117,84 |
KAPITAŁ WŁASNY [zł] | 2 803 559,03 | 3 147 882,88 |
WSKAŹNIK PŁYNNOŚCI BIEŻĄCEJ | 1,31 | 1,3 |
WSKAŹNIK ZADŁUŻENIA OGÓŁEM | 0,74 | 0,8 |
Produkty kredytowe
Wolumen całkowity (kwota) [zł] | Procentowy udział produktów (wg wolumenu) | Przyrost rok do roku | |||
---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2018 | 2019 | ||
kredyty hipoteczne | 3 278 100 000,00 | 4 484 364 137,99 | 96,48% | 96,66% | 36,80% |
kredyty gotówkowe (w tym karty kredytowe) | 119 500 000,00 | 155 027 661,61zł | 3,52% | 3,34% | 29,73% |
SUMA: | 3 397 600 000,00 | 4 639 391 799,60 zł | 100% | 36,55% |
Liczba sprzedanych produktów | Procentowy udział produktów (wg liczby produktów) | Przyrost wolumenu rok do roku | |||
---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2018 | 2019 | ||
kredyty hipoteczne | 12118 | 15103 | 84,26% | 85,03% | 24,63% |
kredyty gotówkowe (w tym karty kredytowe) | 2263 | 2658 | 15,74% | 14,97% | 17,45% |
SUMA: | 14381 | 17761 | 100,00% | 23,50% |
Średnia wartość kredytu | |
---|---|
kredyty hipoteczne | 296 918,77 zł |
kredyty gotówkowe (w tym karty kredytowe) | 58 324,93 zł |
Produkty ubezpieczeniowe
Wolumen (składki) | ||
---|---|---|
2018 | 2019 | |
ubezpieczenia majątkowe | 2 253 460,00 zł | 3357434,46 zł |
ubezpieczenia życiowe | 248 828,60 zł | 309036,58 zł |
ubezpieczenia zdrowotne | 27 810,00 zł | 25438 zł |
Liczba sprzedanych produktów | Procentowy udział produktów (wg liczby produktów) | |||
---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2018 | 2019 | |
ubezpieczenia majątkowe | 3780 | 5368 | 87,97% | 93,05% |
ubezpieczenia życiowe | 460 | 384 | 11,70% | 6,66% |
ubezpieczenia zdrowotne | 15 | 17 | 0,33% | 0,29% |
SUMA: | 4255 | 5769 |